Pędy

– plenerowe widowisko z udziałem roślin

Wzrastające rośliny tańczą. Ich liście bez przerwy wachlują też w
pulsie dnia i nocy. Lecz nasza tymczasowość życia i gwałtowność oka
odziera nas z widoku, że poruszają się też i rośliny (…) Badam rośliny
by dostrzec w nich misterium. I prawie zawsze to dostaję.

Urszula Zajączkowska (botaniczka, poetka, autorka książki “Patyki,
badyle”, która posłużyła za jedną z inspiracji)

Pęd ludzkich spraw i pęd zieleni, delikatność i determinacja roślin, ich
pełne zaangażowanie tu i teraz, cud życia w kiełku, płatku, nasionku.
Zatrzymaj się i zobacz opowieść o cyklu życia, o trwaniu, o nas
wszystkich.

pędy

Imponujące barwne kostiumy, ruch organiczny, pantomima, elementy kuglarstwa oraz rośliny grające muzykę na żywo za pomocą specjalnych przetworników, przy wtórze instrumentalistów i elektroniki.

rośliny z ogrodnikiem i muzycy

Aktorzy za pomocą efektownych kostiumów, charakteryzacji i ruchu wcielą się w role żywych roślin. Teatralna, muzyczna i plastyczna eksploatacja życia flory jest pretekstem do uwrażliwienia odbiorców na ich dziedzictwo oraz kształtowania świadomości ekologicznej ale także do refleksji nad cyklem życia: kiełkowaniem, dojrzałością i więdnięciem, co jest osnową działań performerów.


Reżyseria – Marek Kowalski

Występują: Anna Ługowska, Katarzyna Markowska, Joanna Płóciennik, Katarzyna Wróbel, Jędrzej Fulara

Muzyka na żywo: Bartosz Ługowski, Krzysztof Włodarczyk

Kostiumy – Anna Rudzińska

Krążek

– spektakl najnajowy (dla dzieci w wieku 0,5 roku – 4 lata)

Co to? Kółko. Ważny przedmiot – to widać i czuć. Takich pragnie się najbardziej. Czarny krążek – przepustka do innego świata. Do czego służy? 
Poszukamy rozwiązania tej zagadki. Naokoło. Przy okazji dowiemy się, co krążek ma wspólnego z rybą i do czego na pewno nie służy.

Spektakl powstał z dziecięcej fascynacji formą czarnej płyty i z dorosłego zachwytu przedwojenną warszawską wytwórnią Syrena Record. 

W projekcie wykorzystano odpady produkcyjne z tłoczni – podczas przygotowań nie ucierpiała żadna płyta grająca.


spektakl “Krążek”

występuje Anna Ługowska
konsultacja reżyserska – Izabela Zachowicz


Syrena (na przestrzeni lat funkcjonująca pod nazwami: Ideal, Syrena Grand Record, Syrena Record, Syrena Electro) to warszawska firma fonograficzna – powstała jako pierwsza w Polsce, jedna z dwóch w Europie i czwarta na świecie. Jej twórcą był Juliusz Feigenbaum – wiolonczelista, przedsiębiorca, talent techniczny i organizacyjny. Syrena miała siedzibę przy ul. Chmielnej 66 (w latach 1911-1939, a wcześniej 1908-1911 przy Pięknej 33), posiadała własne studio nagrań i orkiestrę, podpisywała kontrakty na wyłączność nagrywania największych gwiazd, była soczewką kultury muzycznej tej części Europy, wzorem jakości i nowoczesności zarówno w myśli technicznej jak i w marketingu i etyce pracy. Szybko wyparła zagranicznych producentów z lokalnego rynku, a swoje płyty eksportowała nawet do Argentyny.

małe stópki na płycie
Tu Ziemia

Tu Ziemia

“Tu Ziemia” zwraca uwagę na piękno i wartość roślin, którymi jesteśmy otoczeni. Bohaterka Jo znajduje się w obcej nam czasoprzestrzeni, w której istnieje już tylko różowa trawa syntetyczna. Opiekuje się jedynym we Wszechkosmosie drzewem, kilkoma ziołami i kępką trawy.

Spektakl ma formę działania ruchowego z elementami teatru cieni z muzyką na żywo. Rolę Jo kreuje Joanna Płóciennik, bawiąc się przy tym ruchem i dźwiękiem.

Muzyka w wykonaniu Barta Pałygi jest jak rozmowa z duszą drzewa. W spektaklu używany jest między innymi instrument o nazwie shah kaman – współczesna wersja irańskiego kemancze.

fot. Sylwia Zawadzka

Spektakl miał swoją premierę 20 września 2019 roku.
Produkcja – Fundacja Sztuka Ciała.
Produkcję “Tu Ziemia” współfinansuje m.st. Warszawa.

Występują:

Joanna Płóciennik – ruch/śpiew/koncepcja/scenografia/głos

Bart Pałyga – muzyka na żywo/głos

fot. Sylwia Zawadzka

Koncepcja / teksty / dobre oko – Marta Grądzka,
Scenografia / konsultacje teatru cieni – Monika Wyrzykowska,
Koordynacja projektu – Wilejka Zagórowska,
Zdjęcia – Sylwia Zawadzka,
Plakat – Czarli Bajka

Rój

Ponadczasowa opowieść o królestwie, gdzie zastany porządek zostaje zburzony przez pojawienie się Obcego. Nieoczekiwany gość sprawia, że Królowa, jej syn i cały Dwór są zmuszeni do wyjścia ze znanych sobie ról i stają twarzą w twarz ze swoimi najskrytszymi pragnieniami.

Spektakl ruchowy grany zarówno w plenerze jak i na scenie. Mroczny klimat historii najlepiej wybrzmiewa w wieczornym oświetleniu i przy gęstej mgle 🙂

Reżyseria – Joanna Płóciennik

Występują: Katarzyna Markowska, Adam Gąsecki, Katarzyna Wróbel, Anna Ługowska, Hanna Jurczak, Jakub Szymczyna/Filip Wencki

Kostiumy/Scenografia – Martyna Tejwan

Muzyka – Tomasz Ragaboy Osiecki

Trailer – Anna Sasha Jędrzejewska

Światła – Krzysztof Włodarczyk

Wombat nie śpi

Wiecie gdzie jest kraina Jaśniejącej Bieli? My też nie wiemy, ale z całą pewnością żyją tam Wombat i jego Mała Przyjaciółka. Otoczenie jest bezpiecznie znajome: siup-wyrko, dyndołyżki, grzebioszczotka i prysznicarium. Jednak wykonywane dzień po dniu czynności bywają niestety nieznośnie powtarzalne. Jak by tu przyprawić rumieńce codzienności? Przypadkiem, tuż obok czai się tajemniczy świat Czerwonej Wieży pełen fascynujących przedmiotów, służących nie-wiadomo-czemu…

Spektakl powstał z pragnienia zapewnienia niezwykłych doznań teatralnych dzieciom w wieku 1-5 lat, które w specyficzny sposób patrzą na świat. Po przedstawieniu widzowie bawią się w sensorycznie zbudowanej scenografii.

Czas trwania spektaklu – 30 minut + 15 minut zabawy. Może byż grany także w plenerze.

Występuje – Joanna Płóciennik

Między oWadami

“Między oWadami” – przedstawienie, w którym teatr fizyczny, pantomima, sensoryczna scenografia oraz grana na żywo muzyka przybliżają widzom pełne symboli życie insektów (komara, muchy, pszczół, gąsienic, ćmy i stawonogów – pająków).

Spektakl wprowadza w przedziwny, baśniowy świat. Za pomocą minimalistycznych środków opowiada mądrą historię o przyjaźni, dojrzewaniu, wykluczeniu. Uwrażliwia na życie natury, a jednocześnie pozwala odnaleźć trochę siebie w każdym owadzie.

Główną bohaterką jest mała gąsienica, która nie chce być taka jak inne. Zamiast pożerać kolejne liście wyrusza w podróż, która stopniowo odsłania przed nią zarówno ciemne jak i jasne strony życia. Ta baśniowa opowieść jest także metaforą dorastania – spotykając różne dorosłe owady bohaterka uczy się rozumieć otaczający ją świat i samą siebie.

Reżyseria – Joanna Płóciennik

Występują – Maja Kaznowska/Joanna Płóciennik, Anna Ługowska, Katarzyna Wróbel
Scenariusz – zespół (na podstawie pomysłu Anny Ługowskiej)
Muzyka – Bartosz Ługowski (Tulipaństwo)
Scenografia, kostiumy – Małgorzata Szabłowska (Szabłowska Studio)
Produkcja – Fundacja Sztuka Ciała

 

gąsienica i mucha

Ważne Sprawy

Czwórka rodzeństwa zostaje sama w domu. Rodzice wychodząc zostawiają dzieciom jasne wskazówki czym mają się pod ich nieobecność zająć.

Jakimi ważnymi sprawami zajmą się w tym czasie dzieci? Czy wreszcie będą mogły łowić ryby w salonie, wyruszyć w rejs statkiem pirackim, poskromić lwa, a nawet latać samolotem? Jak na te pomysły zareaguje starsza, odpowiedzialna siostra?

Dzieci przypominają nam wszystkim, że dzięki wyobraźni i kreatywności można zdziałać więcej niż przez sztywne trzymanie się reguł.

„Przedstawienie w swoim wyrazie jest bardzo radosne, inspirowane klaunadą. Kładziemy nacisk na zbudowanie komicznych, wręcz przerysowanych charakterów oraz prostych, konfliktowych sytuacji rozwiązywanych w twórczy, nieoczekiwany sposób. Posługujemy się językiem pantomimy, który jest precyzyjnym, międzynarodowym językiem ciała. Tworzymy świat z pogranicza rzeczywistości i dziecięcej wyobraźni…”

Joanna Płóciennik – reżyserka

„Scenografia została pomyślana tak, by podkreślić kreskówkowy charakter ruchu aktorów. Zarówno kostiumy jak i tło do działań narysowane zostały prostą kreską. To taki szybki szkic tej krótkiej zabawnej historii, która dzieje się na oczach widzów. Dodatkowo wszystko składa się bardzo szybko i mieści do osobowego samochodu!”

Małgorzata Szabłowska – twórczyni warstwy wizualnej spektaklu

Reżyseria – Joanna Płóciennik
Scenariusz – zespół
Scenografia, kostiumy – Małgorzata Szabłowska (Szabłowska Studio)
Występują – Agata Brzozowska, Katarzyna Markowska, Joanna Płóciennik, Katarzyna Wróbel
Produkcja – Fundacja Sztuka Ciała
Muzyka – dobraliśmy dużo dobrego jazzu takich muzyków jak Wynton Marsalis czy Michał Trzaska (tak, płacimy ZAIKS ;))