Typ projektu: dla dzieci

Star, Wars i Sawa

Znacie legendę o Warsie i Sawie?
Sawa… To po francusku?
A Wars? Coś mi to mówi. Z czymś mi się kojarzy… Wiem! Star Wars!!! A będzie Lord Vader?
Sprawdźcie sami!
Spektakl „Star, Wars i Sawa” to próba opowiedzenia pradawnej historii o powstaniu Warszawy. Będzie poetycko, będzie zabawnie, będzie bardzo plastycznie (papierowa scenografia).
Aktorki Sztuki Ciała posłużą się ruchem i pantomimą – uniwersalnym językiem, pozostawiającym w interpretacji przestrzeń dla wyobraźni widzów w każdym wieku.

Nieudani

Spektakl „Pięciu Nieudanych” produkcji Fundacji Sztuka Ciała, powstał w grudniu 2017 roku z inspiracji wydawnictwa Dwie Siostry przy dofinansowaniu Miasta Stołecznego Warszawy. Scenariusz jest adaptacją książki autorstwa Beatrice Alemagna, nagrodzonej prestiżową Liber Prize dla najlepszej włoskiej książki 2014 roku. Jest to lekka, poetycka opowieść o tym, że nie trzeba być idealnym, by żyć szczęśliwie. Jej bohaterowie to Dziurawy, Złożony na pół, Sflaczały, Postawiony na głowie i Felerny. Postaci dają się nam poznać ze swoich pozornie najgorszych stron. Co ciekawe, potrafią się z nich śmiać i dają życiu płynąć swoim torem. Któregoś dnia przybywa do nich jednak Idealny, czyli istota złożona z samych doskonałości i sugeruje, że tak nie można. „Jesteście naprawdę do niczego” – mówi. Choć ich spotkanie nie należy do przyjemnych, Nieudani wychodzą z niego zwycięsko potrafiąc w swoich niedoskonałościach dostrzec walor. Przecież wiele cech ma swoje dwie strony. Świat może i jest postawiony na głowie, ale cóż to za oryginalna perspektywa! Książka „Pięciu Nieudanych” jest nośnikiem niezwykle cennych treści – nie tylko dla dzieci. Skłania do refleksji nad samooceną, rozwojem, wartościami. Jest inspiracją wychowawczą dla rodziców, przestrogą przed krzywdzącą rywalizacją i pochopnym ocenianiem wśród dzieci, sygnałem ostrzegawczym wobec wszechobecnej presji efektywności.

Przedstawienie bazuje na różnych technikach ruchowych (pantomima, taniec, akrobatyka, klaunada) z dodatkiem teatru słowa i wykorzystaniem artystycznej muzyki nieobarczonej prawami autorskimi (K. MacLeod). Ważnym elementem spektaklu jest warstwa wizualna, która także w samej książce odgrywa istotną rolę. Pięć wielkich kostiumów przypominających ogromne lalki teatralne lub rzeźby maskuje kontury ludzkiego ciała przemieniając aktorów w wyjątkowe baśniowe stwory. Barwy i faktury podkreślają cechy charakteru, co jest dla dzieci czytelne i wywołuje u nich fale sympatii, żywe reakcje i gotowość do wejścia w interakcje.

Występują: Adam Gąsecki, Hanna Jurczak, Anna Ługowska, Katarzyna Markowska, Joanna Płóciennik, Jakub Szymczyna, Katarzyna Wróbel
Produkcja – Joanna Płóciennik
Kostiumy – Katarzyna Wróbel, Monika Włodarczyk i Małgorzata Płóciennik wg pomysłów zespołu

Wombat nie śpi

Wiecie gdzie jest kraina Jaśniejącej Bieli? My też nie wiemy, ale z całą pewnością żyją tam Wombat i jego Mała Przyjaciółka. Otoczenie jest bezpiecznie znajome: siup-wyrko, dyndołyżki, grzebioszczotka i prysznicarium. Jednak wykonywane dzień po dniu czynności bywają niestety nieznośnie powtarzalne. Jak by tu przyprawić rumieńce codzienności? Przypadkiem, tuż obok czai się tajemniczy świat Czerwonej Wieży pełen fascynujących przedmiotów, służących nie-wiadomo-czemu…

Spektakl powstał z pragnienia zapewnienia niezwykłych doznań teatralnych dzieciom w wieku 1-5 lat, które w specyficzny sposób patrzą na świat. Po przedstawieniu widzowie bawią się w sensorycznie zbudowanej scenografii.

Czas trwania spektaklu – 30 minut + 15 minut zabawy. Może byż grany także w plenerze.

Występuje – Joanna Płóciennik

Między Owadami

„Między owadami” to przedstawienie, w którym teatr fizyczny, pantomima, sensoryczna scenografia oraz grana na żywo muzyka przybliżają widzom pełne symboli życie insektów. Główną bohaterką jest mała gąsienica, która nie chce być taka jak inne. Zamiast pożerać kolejne liście wyrusza w podróż, która stopniowo odsłania przed nią zarówno ciemne jak i jasne strony życia. Ta baśniowa opowieść jest także metaforą dorastania – spotykając różne dorosłe owady bohaterka uczy się rozumieć otaczający ją świat i samą siebie.

Reżyseria – Joanna Płóciennik
Scenariusz – zespół (na podstawie pomysłu Anny Ługowskiej)
Muzyka – Bartosz Ługowski (Tulipaństwo)
Scenografia, kostiumy – Małgorzata Szabłowska (Szabłowska Studio)
Występują – Maja Kaznowska,Anna Ługowska, Katarzyna Wróbel
Produkcja – Fundacja Sztuka Ciała

Ważne Sprawy

Czwórka rodzeństwa zostaje sama w domu. Rodzice wychodząc zostawiają dzieciom jasne wskazówki czym mają się pod ich nieobecność zająć.

Jakimi ważnymi sprawami zajmą się w tym czasie dzieci? Czy wreszcie będą mogły łowić ryby w salonie, wyruszyć w rejs statkiem pirackim, poskromić lwa, a nawet latać samolotem? Jak na te pomysły zareaguje starsza, odpowiedzialna siostra?

Dzieci przypominają nam wszystkim, że dzięki wyobraźni i kreatywności można zdziałać więcej niż przez sztywne trzymanie się reguł.

„Przedstawienie w swoim wyrazie jest bardzo radosne, inspirowane klaunadą. Kładziemy nacisk na zbudowanie komicznych, wręcz przerysowanych charakterów oraz prostych, konfliktowych sytuacji rozwiązywanych w twórczy, nieoczekiwany sposób. Posługujemy się językiem pantomimy, który jest precyzyjnym, międzynarodowym językiem ciała. Tworzymy świat z pogranicza rzeczywistości i dziecięcej wyobraźni…”

Joanna Płóciennik – reżyserka

„Scenografia została pomyślana tak, by podkreślić kreskówkowy charakter ruchu aktorów. Zarówno kostiumy jak i tło do działań narysowane zostały prostą kreską. To taki szybki szkic tej krótkiej zabawnej historii, która dzieje się na oczach widzów. Dodatkowo wszystko składa się bardzo szybko i mieści do osobowego samochodu!”

Małgorzata Szabłowska – twórczyni warstwy wizualnej spektaklu

Reżyseria – Joanna Płóciennik
Scenariusz – zespół
Scenografia, kostiumy – Małgorzata Szabłowska (Szabłowska Studio)
Występują – Agata Brzozowska, Katarzyna Markowska, Joanna Płóciennik, Katarzyna Wróbel
Produkcja – Fundacja Sztuka Ciała
Muzyka – dobraliśmy dużo dobrego jazzu takich muzyków jak Wynton Marsalis czy Michał Trzaska